Żeby mieć wgląd w Twoje konto, bliska osoba musi mieć aktywne własne Internetowe Konto Pacjenta.
Jak upoważnić bliską osobę — krok po kroku
- Logujesz się na swoje Internetowe Konto Pacjenta
- na górze z prawej strony widzisz słowo „Uprawnienia”, klikasz na nie
- teraz klikasz na „Upoważnij bliską osobę do przeglądania Twoich danych”, a następnie „Dodaj pełnomocnika”
- wpisujesz kolejne dane tak, jak podpowiada Ci system: Nazwisko, PESEL, do czego ktoś ma prawo i na jaki czas. Zatwierdzasz przyciskiem.
Osoba upoważniona zobaczy Twoje dane w zakładce „Uprawnienia”. Przez tę zakładkę będzie wchodzić na Twoje konto.
Zawsze możesz cofnąć to upoważnienie.
Kiedy warto upoważnić bliską osobę?
Jeśli nie lubisz korzystać z internetu lub masz problemy z chodzeniem i ktoś może dla Ciebie kupować leki z e-recepty.
Taka osoba może również:
- mieć dostęp do Twoich e-recept i e-skierowań
- sprawdzać dawkowanie leków przepisanych przez lekarza
- sprawdzać terminy Twoich wizyt w ramach NFZ.
Kiedy warto upoważnić szpital lub lekarza?
Możesz także upoważnić lekarza, pielęgniarkę albo swojego farmaceutę, a także przychodnię lub szpital do wglądu w Twoje dane.
- Jeśli idziesz do szpitala na zabieg, dobrze by lekarze wiedzieli np. jakie leki bierzesz
- jeśli robisz zakupy w jednej aptece, farmaceuta może Ci dodatkowo powiedzieć, czy leki, które zapisują Ci różni lekarze, nie znoszą wzajemnie swojego działania lub nie powodują, że przekraczasz dozwoloną dawkę jakiejś substancji
- w przypadku zabiegów np. pod narkozą, warto, by lekarz mógł sprawdzić, jakie zabiegi masz już za sobą i jakie leki Ci przepisywano.
Ty także możesz mieć dostęp do kont swoich bliskich
Również Twoim bliskim może się okazać potrzebna Twoja pomoc, na przykład możesz dla kogoś bliskiego wykupić leki z e-recepty.
Taka osoba, jeśli chce Cię do tego upoważnić, również musi mieć aktywne Internetowe Konto Pacjenta. Kiedy przyzna Ci uprawnienia do swojego konta, zobaczysz jej dane i przejdziesz na jej konto, kiedy klikniesz w „Moje pełnomocnictwa”.