Profil zaufany to Twój bezpłatny, elektroniczny podpis, dzięki któremu załatwisz urzędowe sprawy przez internet. Na przykład:
- na Internetowym Koncie Pacjenta zobaczysz swoje e-recepty i sprawdzisz przepisane dawkowanie
- wybierzesz lekarza lub pielęgniarkę podstawowej opieki zdrowotnej
- upoważnisz kogoś bliskiego do tego, by mógł otrzymywać informacje o Twoim stanie zdrowia.
Profil zaufany pozwala też złożyć wniosek o nowy dowód osobisty, wymieniać korespondencję na przykład z ZUS-em, oddziałem NFZ, urzędem gminy i załatwiać inne sprawy urzędowe przez internet. Jeśli nie lubisz kolejek w urzędach, profil zaufany Ci się przyda.
Jak założyć profil zaufany?
Profil zaufany od ręki założysz (czyli potwierdzisz swoją tożsamość bez wychodzenia z domu) przez bankowość internetową.
Jeśli masz konto w jednym z niżej wymienionych banków:
— kliknij nazwę banku, zaloguj się na swoje konto, znajdź formularz zakładania profilu zaufanego, wypełnij go i wyślij bezpośrednio z konta.
Profil zaufany możesz też potwierdzić za pomocą konta w systemie Envelo Poczty Polskiej.
Jeśli Twój bank Ci tego nie umożliwia, możesz złożyć wniosek przez internet, a potem potwierdzić go w punkcie potwierdzającym (punkty potwierdzające to urzędy skarbowe, oddziały NFZ, ZUS).
Jak to zrobić?
-
Na stronie profilu zaufanego pz.gov.pl wypełnij formularz i kliknij „Zarejestruj się”
- podpisz wniosek kodem, który dostaniesz przez SMS
- znajdź najbliższy punkt potwierdzający — przejdź do wyszukiwarki punktów potwierdzających
- pójdź tam potwierdzić wniosek. Masz na to 14 dni. Weź ze sobą dowód osobisty lub paszport.
Profil zaufany możesz też założyć od razu w jednym z punktów potwierdzających, nie rejestrując się przez internet. Jednak w czasie pandemii nie jest to zalecany sposób. Unikaj kontaktów społecznych, wypełnij najpierw i wyślij formularz online.
Profil zaufany jest ważny trzy lata. Możesz go sobie przedłużyć, nim minie ten termin. Przegapisz datę? Potrzebny Ci będzie nowy profil zaufany.
Jeśli masz kłopot z założeniem profilu zaufanego, możesz skontaktować się z centrum pomocy: tel. (42) 253 54 50 (czynny pn. – pt. w godz. 7:00–18:00), e-mail: pz-pomoc@coi.gov.pl
Czytaj dalej » Zaloguj się na swoje Internetowe Konto Pacjenta