Przychodnie wprowadziły możliwość uzyskania teleporady lekarskiej, dzięki której konsultację można przeprowadzić telefonicznie lub przez internet. W niektórych możesz też zamówić przez internet e-receptę.
To rozwiązanie wówczas, gdy kończą Ci się leki, kiedy ktoś z domowników źle się czuje, a także, gdy jesteś na kwarantannie i masz objawy, które Cię niepokoją.
Aby skorzystać z teleporady, zadzwoń do placówki podstawowej opieki zdrowotnej (POZ). Jeżeli Twoja stała przychodnia nie udziela teleporady, skontaktuj się z inną w Twoim województwie, której adres znajdziesz w serwisie Narodowego Funduszu Zdrowia.
Przejdź do listy placówek POZ, które udzielają teleporad
Teleporady medyczne:
- ograniczają ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa
- ułatwiają izolację osób, które mogą zarażać wirusem innych
- rozwiewają obawy, jeśli sytuacja jest niegroźna
- skrócą czas oczekiwania na wizyty u lekarzy.
Dzięki teleporadzie medycznej możesz otrzymać:
- zalecenia
- e-zwolnienie
- e-receptę
- zlecenie na wykonanie testu na koronawirusa
- sugestię bezpośredniej wizyty w placówce lub kontaktu ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, jeśli będzie taka konieczność.
Pamiętaj, że usługa ta jest bezpłatna w przychodniach, które mają umowę z NFZ. Najlepiej sprawdź na stronie poradni, czy oferuje ona taką możliwość.
Jeśli POZ odmówi realizacji teleporady, pacjent może:
- zgłosić to kierownikowi danej placówki z prośbą o interwencję
- złożyć skargę w Narodowym Funduszu Zdrowia
- poprosić o interwencję Rzecznika Praw Pacjenta (Telefoniczna Informacja Pacjenta, numer 800 190 590, przełącza rozmowy na linię rzecznika, ale tylko w godzinach pracy tego urzędu)
- zmienić lekarza POZ, jeśli nie jest zadowolony z dotychczasowego (bezpłatnie dwa razy w roku kalendarzowym, w przypadku częstszej zmiany oplata wynosi 80 zł. Można to załatwić przez Internetowe Konto Pacjenta).
Możesz też zapisać się na e-wizytę przez formularz zgłoszeniowy. Pamiętaj, że podczas e-wizyty lekarz nie wystawi Ci zlecenia na test na koronawirusa.