W czasie epidemii przychodnie starają się zminimalizować ryzyko zakażenia koronawirusem, dlatego część konsultacji odbywa się w formie teleporady.
Przez telefon lub internet
W czasie epidemii Twój pierwszy kontakt z POZ powinien być kontaktem telefonicznym.
Sprawdź numer telefonu Twojego POZ
Jeśli Twoja przychodnia nie odbiera telefonu, który zazwyczaj służył do rejestracji, możliwe, że na czas epidemii wprowadziła inne rozwiązania. Wejdź na jej stronę internetową i sprawdź, czy nie ma tam komunikatu dotyczącego:
- zmiany numeru telefonu
- numeru telefonu dla teleporady
- e-rejestracji przez Internet.
W przypadku trudności w dodzwonieniu się do przychodni możesz skorzystać z innych form kontaktu:
- sprawdź, czy przychodnia umożliwia rejestrację przez formularz kontaktowy na stronie internetowej
- napisz e-mail do Twojej przychodni – jest to również pełnoprawny sposób rejestracji do lekarza. Napisz, że nie możesz się dodzwonić i prosisz o wyznaczenie terminu wizyty.
Pamiętaj również, że od godziny 18.00 do 8.00 rano dnia następnego i w dni ustawowo wolne od pracy możesz skorzystać z tzw. nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Świadczenia są bezpłatne i udzielane bez skierowania w dowolnym punkcie udzielającym tych świadczeń.
Listę placówek znajdziesz na stronie NFZ
Wizyta z chorym dzieckiem
Pamiętaj, że w przypadku chorego dziecka w wieku do dwóch lat wizyta powinna się odbyć w trybie stacjonarnym. Możliwe, że nie dostaniesz się z nim do Twojego wybranego lekarza rodzinnego, ale do innego lekarza w Twojej przychodni. Pełni on wtedy funkcję Twojego lekarza.
Zgłoś się do lekarza telefonicznie i przyjedź na godzinę wyznaczoną przez rejestrację. Nie wszystkie przychodnie organizują to w ten sposób. Jeśli przychodnia poleci Ci przyjść i czekać w kolejności przyjścia, to jej działanie jest nieprawidłowe. Czasami jednak przychodnia może mieć problem z określeniem dokładnej godziny konsultacji, może więc Cię poprosić, by przyjść wcześniej i poczekać. Może to zrobić pod warunkiem, że jest w stanie zapewnić odpowiedni dystans między pacjentami.
Konsultacja z powodu choroby
Jeśli zachorowałeś i jesteś osobą dorosłą, z uwagi na zagrożenie epidemiologiczne najpierw odbędziesz teleporadę. Dopiero w jej trakcie lekarz zdecyduje, czy potrzebujesz również wizyty stacjonarnej.
Pacjent ma prawo do skorzystania z osobistej wizyty u lekarza rodzinnego, jeśli jego stan zdrowia tego wymaga. To jednak lekarz podejmie ostateczną decyzję w tym zakresie. Stąd bardzo ważne jest, aby poinformować lekarza o wszystkich swoich dolegliwościach. Lekarz na postawie tych informacji podejmie decyzję, czy konieczna jest wizyta osobista w poradni czy wystarczy teleporada. Jeśli lekarz stwierdzi, że wizyta osobista nie jest konieczna, a masz wątpliwości co do tej decyzji, mailowo skontaktuj się z kierownikiem przychodni i poproś o jej weryfikację.
Jak przygotować się do teleporady:
- spisz na kartce swoje objawy, żeby o niczym nie zapomnieć. Jeśli masz chorobę przewlekłą, zapewne stale obserwujesz swój organizm. Zastanów się, czy coś się zmieniło
- zmierz sobie temperaturę i zapisz wynik
- jeśli bierzesz już jakieś leki i masz jakieś dolegliwości przewlekłe, lekarz może Cię o to spytać. Spisz to sobie na kartce albo zaloguj się na Internetowe Konto Pacjenta – masz tam wszystkie swoje e-recepty, a także wszystkie przepisane leki wraz z dawkowaniem
- jeśli miałeś wykonywane ostatnio jakieś badania, przygotuj wyniki
- miej pod ręką numer PESEL
- przygotuj sobie coś do pisania, jeśli zajdzie potrzeba zanotowania jakichś zaleceń
- upewnij się, że telefon masz naładowany.
Pamiętaj, że przychodnia nie ma prawa odmówić Ci konsultacji. Jeśli źle się czujesz, zachorowałeś i chcesz skorzystać z porady lekarskiej, przychodnia musi w uzgodnieniu z Tobą wyznaczyć Ci termin i godzinę teleporady. Jeśli w dniu zgłoszenia nie ma już miejsca, żeby lekarz Cię przyjął – przychodnia musi wyznaczyć Ci inny dostępny termin.
Przychodnia nie może żądać od Ciebie, abyś zgłosił się następnego dnia i stanął w kolejce i czekał, „a może tym razem się uda” i zdążysz zarezerwować termin na wizytę w tym dniu. Jeśli w danym dniu lekarz osiągnął limit dzienny pacjentów, rejestracja może Cię zapisać na pierwszy wolny termin. W każdym wypadku ostateczna decyzja zależy od Twojego stanu zdrowia i oceny lekarza.
Pamiętaj! Przychodnia, zgodnie z przepisami, powinna prowadzić zapisy w sposób ciągły i nie może określać, że zapisuje pacjentów na wizyty tylko w określonych godzinach.
Jeśli bardzo źle się czujesz, a przychodnia informuje Cię, że na ten dzień nie ma już miejsc:
Jeśli dzwonisz po e-receptę na leki, które już bierzesz, powiedz to. Po krótkiej konsultacji z Twoim lekarzem receptę może wystawić także uprawniona pielęgniarka.
Jeśli przychodnia postępuje niezgodnie z przepisami, możesz złożyć skargę do NFZ oraz Rzecznika Praw Pacjenta.
Możliwy COVID-19
Jeśli masz objawy, które wskazują na możliwe zakażenie koronawirusem:
- wysoką gorączkę
- kaszel
- duszności
- utratę węchu/smaku
i uważasz, że potrzebujesz zlecenia na test, musisz skontaktować się z Twoim lekarzem POZ. Jeśli jest on niedostępny, a Ty źle się czujesz, konsultacji udzieli Ci inny lekarz tej przychodni.
Ważne: od 20 listopada lekarz, który udziela świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, jest uprawniony do wystawienia zlecenia na testy na koronawirusa. Jeśli więc nie uda Ci się dodzwonić do Twojego lekarza rodzinnego do godziny 18.00 – możesz skorzystać z pomocy lekarza nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
Przeczytaj o zasadach przeprowadzania testów
Pamiętaj, jeśli masz objawy, które mogą wskazywać na COVID-19, w żadnym wypadku nie powinieneś iść do przychodni. W okresie pandemii należy unikać kontaktu osobistego z przychodnią i innymi chorymi.
Pacjent niezadowolony z opieki
Jeśli w trakcie kontaktu z rejestracją spotkasz się z odmową i nie zostanie Ci zaproponowany żaden termin konsultacji lub lekarz odmówi Ci konsultacji bez podania przyczyny, poproś o odmowę na piśmie. Na tej podstawie można złożyć skargę do NFZ.
Jeśli jesteś niezadowolony z opieki Twojego lekarza POZ lub przychodni, to pamiętaj, że możesz zmienić lekarza, pielęgniarkę czy położną. Dwa razy w roku bez żadnych dodatkowych opłat. Zmiana lekarza POZ może oznaczać zmianę przychodni, ale nie musi. Możesz to zrobić na Internetowym Koncie Pacjenta, czyli nie musisz iść w tym celu do żadnej przychodni.
Sprawdź, jak się zalogować na Internetowe Konto Pacjenta
Jeśli uważasz, że niewłaściwie Cię potraktowano, możesz złożyć skargę. Na lekarza, na personel, na sposób organizacji pracy przychodni – możesz poskarżyć się do dyrektora placówki, na przychodnię – do oddziału wojewódzkiego NFZ. Na postępowanie medyczne lekarza lub pielęgniarki skargę złóż do izby lekarskiej lub pielęgniarskiej.
Jeżeli żaden sposób kontaktu z przychodnią nie okaże się skuteczny lub gdy nie masz możliwości skontaktowania się z placówką medyczną inaczej niż telefonicznie, koniecznie zgłoś to do NFZ. Możesz również poinformować Rzecznika Praw Pacjenta.
W razie wątpliwości jak to zrobić, możesz skorzystać z porady konsultantów NFZ oraz Rzecznika dostępnych pod bezpłatnym numerem całodobowej Telefonicznej Informacji Pacjenta: 800 190 590.
W godzinach 8–16 w dni robocze możesz skorzystać z wideorozmowy z tłumaczem języka migowego.