Jak potwierdzić ubezpieczenie
eWUŚ (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców) – tak nazywa się system, który potwierdza prawa pacjenta do świadczeń publicznej opieki zdrowotnej. Jest aktualizowany na bieżąco. Wystarczy, że w rejestracji podasz numer PESEL i potwierdzisz tożsamość (np. dowodem osobistym, paszportem, legitymacją szkolną).
Co zrobić, gdy system nie potwierdza ubezpieczenia
Oto, co możesz zrobić, gdy system nie potwierdza ubezpieczenia (Twojego lub Twojej rodziny).
Złóż pisemne oświadczenie
Jeśli jesteś ubezpieczony, możesz to potwierdzić pisemnym oświadczeniem. To wystarczy, aby lekarz przyjął Cię w ramach ubezpieczenia.
Przedstaw dokument potwierdzający ubezpieczenie
Możesz również przedstawić dokument potwierdzający prawo do świadczeń, np. legitymację ubezpieczeniową, zaświadczenie od pracodawcy lub aktualne zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego.
Wyjaśnij swoją sytuację
Potwierdź u swojego pracodawcy, że jesteś objęty ubezpieczeniem i że odprowadza za Ciebie składkę zdrowotną. A także – że Twoja rodzina (np. żona i dzieci) jest zgłoszona do ubezpieczenia.
Przekaż te informacje do swojego oddziału NFZ.
Dane kontaktowe oddziałów wojewódzkich NFZ
Co zrobić, żeby rodzina miała ubezpieczenie
Jeżeli jesteś osobą ubezpieczoną, poinformuj swojego płatnika składek (np. pracodawcę) o członkach Twojej rodziny, których chcesz zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego, np. nowo narodzone dziecko. Zgłosić swoje dziecko można dopiero wtedy, kiedy zostanie mu nadany numer PESEL. Masz na to 7 dni. Jeśli zmienisz pracę, to ponownie musisz zgłosić rodzinę do ubezpieczenia u nowego pracodawcy (płatnika).